Основните знания, които следва да формират студентите по специалност Психология, образователно-квалификационна степен "бакалавър", условно могат да се разделят на три взаимосвързани групи: методологични, теоретични и теоретико-приложни.
Методологични знания: включват тези, които имат най-висока степен на обобщеност. Тези знания се формират от философските учебни дисциплини, които могат да попаднат в категорията обща психология. Към тях се отнасят когнитивна психология, психология на личността, социална психология, психология на развитието, педагогическа психология, физиологична психология, статистически методи в психологията, психологически изследвания.
Теоретико-приложни знания формират тези учебни дисциплини, които имат за предмет специфична и особена област от психичната реалност. В тази категория попадат дисциплините: организационна, политическа, консултативна, юридическа, клинична психология, психология на влиянието, както и социално-психологически тренинг, психоанализа, основи на психотерапията, психолингвистика, методика на обучението по всички педагогически и социални практики и стажове, методика на социалната работа, психолингвистика и психологически изследвания.
Всички дефинирани категории, понятия, принципи и закономерности, които образуват системата от методологични, теоретични и теоретико-приложни знания намират отражение във всяка конкретна учебна програма за съответната учебна дисциплина.
Съобразно квалификационната характеристика на обучението в специалност Психология, студентите получават знания, свързани с преподаването на психологични и философски дисциплини в средното училище.
906